Karotenoidler Felç Riskini Azaltmaya Yardımcı
Ünlü Tıp Dergisi Stroke’da yer alan bir araştırmaya göre, kandaki karotenoidlerin (retinol, lutein, tokoferol dışındakiler) iskemik felç riskini azalttıyor. Özellikle meyve ve sebzelerdeki besinlerin bu etkiden sorumlu olduğu belirtiliyor.
Çalışma 1982’de başlandığında çalışmada yer alan 22.071 Amerikalı erkek doktorun %68’i kan örneği vermiş. 13 sene süren takip döneminde kardio-vasküler hastalığı bulunmayan 15.000 erkekten 297’si iskemik felç geçirmiş. Felçli hastalar aynı yaş ve sigara içme alışkanlığı olan kontrol grubuyla karşılaştırılmış. Karotenoidler de (alfa-karoten, beta-karoten, likopen, lutein, beta-kriptoksantin, alfa-tokoferol ve beta-tokoferol) dahil olmak üzere antioksidanların plazma seviyeleri karşılaştırılmış. En düşük alfa-karoten, beta-karoten ve likopen seviyesi ölçülen gruba göre diğer gruplarda iskemik felç gelişme riski %40 daha az çıkmış. Lutein, retinol ve tokoferol seviyelerinin felç riskiyle ilgili olmadığı görülmüş.
Bu veriler, sebze ve meyvelerle birlikte alınan karotenoidlerin iskemik felç riskiyle ters orantılı olduğunu göstermiş. Ayrıca düzenli olarak sebze ve meyve tüketiminin önemini de vurgulamış. |